Svar: 8 mdr - dagsrytme med mad og flaske

1. november 2020

Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Trine

Tak for dit brev :)

Din datter har en tidlig rytme - hun går tidligt i seng, står tidligt op og sover tidligt hele dagen igennem - hun er måske det man kalder for en lærke (A-menneske) og det lyder som om, at du måske også er det, så på den måde fungerer det for jer. Jeg forstår dog godt, hvis du synes, det er for tidligt at starte dagen allerede kl 04.30, og det er rigtig dejligt, at din datter ofte kan blive liggende i sengen, pludrer og hygger sig indtil ca. 6-6.30, hvor I står op og dagen så begynder.

Når det så er sagt, så tænker jeg, at det vil være en god idé, hvis du kan forsøge at rykke hendes rytme lidt, for det er længe at ligge vågen i sin seng (fra 04.30 til 06-06.30) selvom hun er okay med det. Og derfor vil jeg anbefale, at du forsøger at lægge et bad ind om aftenen, som kan gøre, at hun måske kan puttes lidt senere og dermed også starte dagen lidt senere - og igen sove lidt senere hele dagen igennem. Bare 30-60 minutter vil måske kunne gøre en forskel hos jer på sigt.

I forhold til hendes alder, så vil det være rigtig godt med 3 flasker i døgnet og jeg anbefaler at disse flasker ligger før middagslur, aften og sen aften. Det vil sige, at den sidste flaske med fordel kan gives omkring midnat, eller senest kl 02 - og flasken kl 04.30 skal helt undværes.

Badet om aftenen bør efterfølges af en godnatgrød, som mætter hende lidt ekstra til natten og derudover får hun så flaske, når hun puttes. Og så vil det være en god idé, at du giver en drømmeflaske sen aften - fordi den netop sammen med aftenrytmen kan være med til at gøre, at hun ikke behøver vågne kl 04.30, men måske kan sove lidt længere, og dagen på den måde naturligt starter lidt senere.

Det gennemsnitlige søvnbehov vil være ca. 14 timer i døgnet nu og det betyder, at hvis hun f.eks. sover 1-1.5 time til formiddag og 2.5 time til middag, så vil hendes nattesøvn vare 10-10.5 time - og puttes hun f.eks. kl. 19.30, så vil hendes dag derfor begynde omkring kl 05.30-06. Da hun lige nu ofte sover allerede kl 18.30, så er det helt naturligt, at hun vågner kl 04.30 - for hun har på det tidspunkt sovet det, som hun har behov for.

Du kan ikke blot putte hende senere i seng, for det vil ikke ændre på hendes rytme, det er hele dagens rytme, som skal rykkes lidt. Men du er nødt til at starte et sted og jeg tænker at indførelse af bad, efterfølgende godnatgrød, flaske og drømmeflaske kan gøre en forskel hos jer.

Derfor ser mit forslag til en dagsplan således ud:

Vågner tidlig morgen, måske kl 05.30-06... (på sigt)

Morgen 06.30: Havregrød, ...

Annonce

... vand af kop.

Formiddag 8.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, frugtmos og vand af kop.

Puttes til formiddagslur ca. kl 09 og sover her måske 1-1.5 time.

Frokost 11: Grøntsagsmos med kød eller fisk og tilbydes også små rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg. Hun kan få rester fra aftensmaden eller en middagsret fra glas, som passer til hendes alder. vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur ca. 12.30... afhængig af, hvornår hun er stået op af sin middagslur og må her gerne sove 2.5 time, hvis hun kan...

Eftermiddag 15.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, frugtmos og vand af kop.

Aften 17.30-18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med mad i hånden og udgangspunktet er mere og mere jeres mad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta... Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. og får lidt babymassage, som kan give lidt ro i kroppen...

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Tilbydes en godnatgrød ca kl 18.45-19, får derefter børstet tænder...

Flaske og puttes til natten 19-19.30...

Sen aften 23-24: Drømmeflaske - som kan gives, når hun har en opvågning omkring midnat, eller som du kan give hende mere eller mindre i søvne, hvorefter hun så sover videre fyldt op med mælk i maven.

Jeg tænker, at drømmeflasken kan gives - enten når hun vågner og melder sig selv omkring midnat - eller før du selv går i seng om aftenen. Jeg synes ikke du skal vente med at give den til tidlig morgen kl 04.30 men forsøge om den sammen med de øvrige rutiner kan gøre, at hun måske kan sove lidt længere om morgenen og rytmen på den måde gradvist ændre sig.

Hvis hun stadig vågner meget tidligt, så må du gerne forsøge at rykke hendes dagsrytme lidt hele dagen igennem, så hun ikke puttes til formiddagslur kl 08, men 8.15, 8.30, 8.45, 9.00 og på den måde med små skridt hjælper hende til at sove en lille smule senere end tilfældet er lige nu.

Når alt dette så er sagt - hvis du trives med at stå meget tidligt op, og du ved at denne rytme vil fungere super godt ofr jer, når hun skal i dagspleje/vuggestue, så er der naturligvis ikke grund til at ændre noget. Man skal som udgangspunkt ikke ændre noget, der fungerer. Men i og med, at du skriver, at du ofte lader hende ligge i sengen til klokken er 06-06.30, så læser jeg dit brev som om, at du gerne vil have at stå op tidspunktet er deromkring.. og her skal du hjælpe din datter med små skridt af gangen:)

Jeg håber, at min dagsplan og tanker giver lidt idé om hvordan :)

Rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Køkkenhygiejne

Når man laver mad til småbørn er god køkkenhygiejne særligt vigtig. Små børns forsvar overfor bakterier er mindre end voksnes, og derfor får børn lettere ondt i maven eller får en maveinfektion.

- Undgå at sprede bakterier mellem madvarer. Hold f.eks. rå grøntsager adskilt fra råt kød, så der ikke kommer jordbakterier på kødet, og så der ikke kommer bakterier fra kødet på grøntsagerne.

- Hold også rå madvarer adskilt fra mad, der er klar til at blive spist. Det...

Læs mere i Babylex

Sikkerhed i hjemmet

Det er i hjemmet, at de fleste ulykker sker, og når dit barn begynder at kravle, rejse sig og bevæge sig rundt i hjemmet, så er det vigtigt at du sikrer dig, at jeres hjem er et trygt sted at færdes.

Dit barn skal have lov til at undersøge og opleve verden omkring sig. Derfor skal du sikre at dit barn kan gøre dette.

Alle rum kan være farlige og kan kræve et ekstra sikkerhedstjek - især skal du være opmærksom på køkkenet, badeværelset og stuen.

Gå...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit råd om uld til min søn, det var nok det bedste råd jeg nogensinde har fået :) Der blev godt nok kigget mærkeligt på mig, da jeg begyndte at lede efter uld i butikkerne, så det måtte hentes hjem fra Danmark til sidst.

Hilsen mor fra udlandet